Bijna iedere lokale omroep, streekomroep of regionale omroep herkent het: terwijl de jongere doelgroep zich vrijwel uitsluitend richt op YouTube, Snapchat en Insta, lijkt de wat minder jonge doelgroep steeds meer ongrijpbaar. Ze kijken en luisteren wel, maar de echte band met het station –vroegâh toch zo gewoon- komt vaak niet meer tot stand. Is er een oplossing voor dat dilemma?
Succes steeg met stip
Een oplossingsrichting draait om pro-actieve participatie. Dat ontdekte Meerdoc in 2016. Moreen Pattiruhu en Bram van Uchelen, mediaveteranen met vele kilometers ervaring (“Wij wilden Meerdoc eerst Jurassic Media Park noemen, ha, ha, ha!”) ontwikkelden in opdracht van o.a. de Haarlemmermeerse streekomroep MeerRadio meerdere media workshop formats. Inhoud: luisteraars en potentiële luisteraars, onder deskundige begeleiding, zelf programma’s laten maken. Een instant hit? Niet direct, maar gaandeweg steeg het succes tamelijk onrustbarend – en bovendien ‘met stip’.
Strak format, geen luchtfietserij
De media workshops van Meerdoc (voor groepen 7 en 8 PO, klassen 1 en 2 / 3 en 4 VO, voor senioren en voor bedrijven) kennen een strak format. “Er moet echt gewerkt worden,” vindt Meerdoc, dat in 1,5 tot 3 uur met een groep deelnemers een daadwerkelijke, zelfgemaakte nieuwsuitzending realiseert. “Vrijblijvendheid leidt niet tot resultaat. Niet voor de deelnemers en niet voor het station. Het gaat er om dat er een concrete prestatie wordt neergezet, waar iedereen trots op is.”
Verbinding moet groeien
Sinds 2016 heeft Meerdoc meer dan 1.000 workshop deelnemers ontvangen. Die maakten zelf radio, ontdekten de ins & outs van een echt mediastation en ontmoetten de vrijwilligers die bij deze omroepen onbetaalbaar werk doen. Na een aanloop kreeg Meerdoc de wind flink in de zeilen. Het resultaat? De betrokken omroepen (inmiddels, naast MeerRadio, ook Radio Aalsmeer, BO Omroep van de Bollenstreek, RTV Katwijk, Haarkem105 en de Amsterdamse mediakoepel SALTO) zijn enthousiast. Verbinding moet groeien. Tussen omroepen en hun publiek, tussen deelnemers en vrijwilligers. En tussen media, mensen en maatschappij. Zo ontspringt nieuwe inspiratie. En plannen voor méér. Volg dit blog over de leukste mediaworkshops om te ontdekken wat. Want er zijn meer Meerdoc-plannen dan zendtijd… Als station nu al toe aan nieuwe inspiratie en multimediale verbinding? Neem gerust contact op. Welkom!